„Ангели-хранители‘‘– нова художествена крачка
Проф. Красимир Делчев (дфн, СУ) за изложбата на Барамó:
/галерия [a] cube contemporary, София, ноември 2022/
Събитието се реализира с подкрепата на Национален фонд култура по програма „Творчески стипендии“ и “Програма за възстановяване и развитие на частни културни организации 2022”
С този свой проект Барамó развива предишен проект, "Архитекта", в нови посоки. Това е крачка напред в полето на абстрактно-неевклидово-геометричната и фигурална живопис с мистериално-визионерски експерименти.
Космически байонет ● Утаяване ● Съзерцание ● Кула ● Ангел пазител
● Механизъм ● Вътрешни пространства ● Лабиринт
/фрагмент, акрил, пастел, хартия, Седиментен процес, 100/ 64 cm/ *125/89 cm /
Видимо-невидимо, видения (eдно от заглавията на композицията "Седмица" е: "Стълба от небето" - визират се символично и ангелите по стълбата на Яков!), извикване на образи от електро-магнитно вълново-вибрационно естество, заплитани и разплитани посредством медитативно-цветови и сребристо-сиво блестящи ленти от нишки светлина, изплуващи от синьо-черния фон на "мрака", отгдето се ражда тя.
Някои от тези "живи феномени" са покрити с прозрачни червени плаки, прозирни и отделими от повърхността на картината. Тази интерактивна процедура предпоставя пърформанс с участие и от страна на публиката.
Нивото на абстракцията е пределно - разтворимо във, и изводимо от невидимостта. Касае се за гранично-общи метафизически абстракции, симфонийно обхващащи също пространството и времето в движение, в което динамично обитават антропоморфни и хибридни полуетерни, вълшебно-магични духове и същества.
Фигуративното начало преобладаващо е магесно загатнато , въвлечено в дефигурации, рефигурации и метаморфозни преливания в други образи-видения, които прииждат, идват, стоят зад, под, встрани, слитат отгоре, долитат отдолу, падат гравитационно -седиментно, или отлитат незнайно "къде". Впрочем "Къде" няма! Образите не са "приземени", няма и строго-определени посоки на движението им. Те се реят и витаят в едно релативизирано 4-то измерение като вълново-ефирни феномени. Доминират пулсации, вибрации, пречупвания, надупчвания, пролуки, вретено-образни вихри от манифестираща се енергия.
Въвлечени сме в шемета на "имагинерното" в контекста на една разширяваща се и свиваща се Вселена. Разбягващите се контури тласкат въображението на наблюдаващите към синестезис1 и симфонично досътворяване /съ-креация/ на образите от перспективата нa зрителската публика.
Новалис2 препоръчва в своите "фрагменти" картините на художниците да се разглеждат в съпровод на музика, а музикалните концерти да се изпълняват в архитектурно-изящни сгради със зали украсени с вдъхновяващи картини и скулптури.
Хибридността и миксирането на разплавяните образи в метаморфоза рефлектира и в плуралността на размножаващите се смисли, поради релативизирането на фигуралното,
Андрогинен торс ● Присъствие ● Целувка ● „Шепот и крясък“ ● Ангел пазител ● Екстаз
/акрил, пастел, хартия, Седиментен процес, 48/ 70 cм/ *66.5/89 cм /
фрагментарно присъстващо в абстрактната структура. Въпросната семантична релативизация се поражда и от съвместното избликване на образи.
Част от възможните смисли са подсказани от Барамó чрез секвенция от заглавия, различни за всяка от отделните творби.
Тази "многоименност" поражда асоциация с "множествеността" на имената Божии.
В двусмислеността и многосмислеността участват немалко символи.
Огънят (червените плаки) е, и става Светлина. Духовете на Светлината и на Мрака, Топлината и Студа са, и встъпват в единство и борба.
Светлинно-ангеличните фигури са "въплъщение" на Духове и Кивот3.
Всичко това напомня за теософската мистика на Якоб Бьоме4.
Изниква впечатлението за: метафизично-мистично-абстрактна и флуидна силуетно-светлинно-вълнова живопис; диплено разлистваща се чрез разнищване като с магическо вретено и изпредена от нишки светлинно-ефирни лъчи, призрачно раждащи се от бездната на Мрака, където живее Божият Дух и Светлина. Според .Хайдегер "битието" като "събитие" е свързано с Нищото като надупченост на "зèвове" и "пролуки", с нескритост и скритост на истинността, проблясваща в идване и чезнене на биващи себепоказващи се феномени.
В картините на Барамó изображенията се излъчват в състояние на "безтегловност", "левитация", свободно-защитени в някакво лично антигравитационно поле /напр. в картината "Възторга на победата"/ аналогично на Меркаба5 - чудодейната колесница възнасяща старозаветните пророци на Небето, символ на божествената сила и лична молитвена мощ.
Синестезия - озн. смесено възприятие; състояние, при което възприятията се свързват и сетивното възприятие предизвиква в съзнанието същевременно друга представа, от сетиво, което не е било стимулирано.
Новалис (1772- 1801) - псевдоним на Фридрих фон Харденберг, който е сред най-видните представители на ранния немски литературен романтизъм.
Дарохранителница, свещен сандък, съдържащ каменните скрижали с Десетте Божи заповеди, а също така цъфналия жезъл на Аарон и стомна с манна небесна
Якоб Бьоме (1575- 1624) - немски философ и християнски мистик, сред най-видните представители на съвременния мистицизъм.
Меркаба - религиозните вярвания озн. "небесна колесница", "тронна колесница" или колесницата на Езекиил; при суфите озн. състояние на екстаз.
Цялата дума на древноегипетски озн. въртяща се светлина, която може да отнесе духа и тялото от един свят в друг.
Мер- озн. вид светлина, която се ротира в себе си. Ка- озн. дух, в този случай човешкия дух. Ба- озн. човешкото тяло – въпреки, че също може да означава и идеята за Реалност, която има духа.
В Тората има препратка към Меркава (изписване на Иврит), което озн. две различни неща: едното значение е ‘колесница’, превозно средство; другото е „Тронът на Бог”. Когато двете значения се съберат в едно идва истинският смисъл на понятието