Металът като материал и изразно средство в пластичното изкуство или – какво предизвиква интереса ми за изследване и експериментиране
Металът е неизменна част от човешката цивилизация. Не случайно металът дава име на съответни епохи - каменно-медна, бронзова и желязна епоха. Употребата на метала в древността е всеобхватна. От метал са изработени сечива, оръжия, колесници, съдове, осветителни тела, немалка част от мерките и теглилките, различни апликации за дрехи, мебели, медицински инструменти, принадлежности за бита и много други, „обикновени“, но безценни обекти, които заедно с образци на скулптурата, монетосеченето и бижутерията са забележителни свидетелства за изключителните достижения на древните цивилизации.
Практика, която продължава във всички времена и за която има безчет свидетелства по нашите земи – резултати от средновековни занаяти, към които се причисляват отново военни и битови принадлежности, различни предмети за нуждите на православието: църковна утвар, метални обкови на икони, етнографски обекти като накити, колани, пафти, съдове.
Историческата гледна точка е важна за съвременното осмисляне, защото сега гледаме на тези артефакти като на произведения на изкуството, те действително съдържат таланта и високото майсторство на своите създатели, но хората, които са ги правили ги възприемат като предмети с конкретно предназначение (война, бит, религиозна и ритуална обредност, украса). Археологическото и етнографско богатство са безценни източници на вдъхновение. Особено интересни са вотивите/малките оброчни плочки с тяхната знакова, обобщена форма, с емоционалната им и ритуална натовареност, с обредното съдържание, което преминава в християнството от по-древни, езически пластове и образност, изведена до знак.
Вотивите много убедително изразяват способността чрез миниатюрни метални пластики да се създават обобщени форми, които могат да бъдат интерпретирани като модули, изграждащи различни конфигурации.
Линията за цвета е развита и задълбочена при употребата на различни емайли - тема която бих разработвал през годините напред. Емайлът, който представлява по своята същност цветно разтопено стъкло е невъзможен без метална основа. Стопяемо стъкло, което се нанася на повърхността на различни видове метал (мед, сребро, злато, алуминий). Съвременните състави на емайла включват: силициев диоксид, борен анхидрид, алуминиев оксид, оксиди на алкални и алкалоземни метали, цинк, олово, различни флуориди.
Яне Гаджев, из цикъла Маски, емайл, миниатюри, 2019
Друга интригуваща опозиция е микро и макро. Металът е много благодатен за изследване на отношението монумент-миниатюра.
Това, което представлява най-голям интерес за мен е комбинирането на метала с керамиката.
Акцент в интересите ми са вътрешните връзки между метала и керамиката, които се проявява при два привидно толкова различни материала. Привидно, защото съществена част от керамиката представляват металните окиси. Различните метални съединения участват както като фелшпати в глината, така и като глазури.
Особен интерес представлява изследването на явната и скрита същност на тези две групи материали. В това поле на търсения са и опитите ми да внеса цветност и по-разнообразни пластични решения, тъй като керамиката обогатява изразните възможности.
Още от времето на каменно-медната епоха има много интересни керамични находки, които свидетелстват, че древните са целели да постигнат метален ефакт чрез обработка на керамичните предмети с графит, което е показателно колко ценен и престижен е металът и че има дълготрайно естетическо въздействие.
Яне Гаджев, из цикъла Феротераптери; автор на фотографията Силвия Куманова
Освен търсения в областта на цвета, металът предполага много възможности за взаимодействие със светлината, включително и такива с изтъняването на материята, отнемането на материала с цел постигане на решетъчен ефект.
Отнемането на част от материята, при един толкота сетивен материал издига ролята на хвърлената сянка, ажура, как светлината има формообразуващ ефект, отражението на художественото произведение. Взаимодействието със светлината от блясъка и отблясъците, до ефекта на сянката, отражението, нематериално естество на образа, ажури, сенки, светлини, отражения.
Оптически ефекти, свързани със свойството за гладкост, блясък и способността на металната повърхност да отразява, както и в нея да се оглежда заобикалящата среда. Тоест опозицията между материя и дематериализиране.
Акцент в интересите ми е и синтезът между – метални художествени предмети и архитектурата. От ученик документирам и проучвам металните решетки в София и съм част от проекта „През решетките на времето“, който регистрира образци от софийските фасади.
Художественият метал като елемент от архитектурата и – архитектурата като „сцена“, на която се изявява метала. В повечето случаи става дума за ковано желязо. Как металът може да влияе върху естетизацията на града и обратно как средата, включително и климатичните условия влияят върху произведенията от различни метали и как те реагират на времето. Особено значима е невидимата конструктивна функция на метала. Основа, невидима, но без нея произведенинето не може да се постигне и като изграждане, и като трайност и като сигурност за заобикалящите го. Например едно емблематично произведение от студентските години на Валентин Старчев, т.н. жабки, които са може би най-популярният фонтан в Стара Загора, разположен на входа прочутото Аязмо. Изработени първоначално от мозайка (отлети от клинови калъпи) в последствие, заради повреди, получени в резултат на климатичните въздействия, се налага да бъдат заменени от автора с техни бронзови копия.
Решаването на редица пластични и композиционни проблеми е подвластно най-вече на материала метал. Металът, без който процесът на създаване на скулптура би бил невъзможен (напр. без скеле, без носеща конструкция).
Сред много достойнства на специалността „Метал“ на Националната художествена академия е взаимодействието между поколенията и цялостната атмосферата; възможността да учиш в условията на диалог между класически и екпериментален подход, да си част от връзките между традиция и новаторство. Дава комплексни знания и възможности да контактуваш с богата гама проявления на метала от уникални накити и медали до голямо-форматни, триизмерни обекти.