ОТЗИВИ - 2016, Брой 1

Съвременен поглед към куклената сценография

В средата на декември 2015 година театралната улица „Раковски” в София се обогати с още едно събитие – добре познатата зала на галерия „Райко Алексиев“ оживя по необичаен начин като отвори вратите си за изложбата „Анатомия на куклата“. Тук веднага идва уточнението, че експонатите са не просто кукли, а сценични кукли, голяма част от които са в играещи се в момента представления от афишите на театрите в София и страната.

Инициирана от сценографите Ханна Шварц, Мариета Голомехова и Петър Митев, председател на секция „Сценография“ към Съюза на българските художници, изложбата има амбицията да представи най-изявените имена в куклената сценография, активно работещи в момента у нас и в чужбина. Всеки един от 28-те художници участва като сам е подбрал свои представителни работи за експозицията. Могат да бъдат видени както реализирани кукли в част от декор, така и скици и рисунки в проект, което създава един любопитен куклен паноптикум на творби от 2000 година до сега. Всъщност значимостта и уникалността на тази изложба е именно в цветната панорама (буквално и преносно), която се очертава пред погледа на наблюдаващия оригинални идеи и решения, познати и нови материи, предмети с необичайна функция и още по-необичайни съчетания, класически и по-нестандартни конструкции, което в крайна сметка обобщава цялото многообразие от творчески почерци и концепции в съвременната сценография за куклен театър. За мен най-ярко изпъкват две посоки, които са отчетливи чрез експонираните обекти. Едната представя функцията на художника и неговото класическо ситуиране при създаване на визуалната среда на кукления спектакъл, а втората изразява по-скоро куклено-театралното сценографско мислене и неговите търсения преди, отвъд или извън рамките на представлението в проявления на различни гранични и хибридни форми.

Може би едно от най-неочакваните измерения на изложбата е присъствието на инсталации, които могат да бъдат пипнати, задвижени, интерактивирани… Те обогатяват представите за идеята за кукленост и са доказателство за разширяващите се възможности на съвременния куклено-театрален език.

Всяка една изложба  на куклена сценография не би била пълна, ако в нея не присъства името на арх. Иван Цонев. Макар че отдавна не работи активно, той е уважаван от професионалистите като един от най-изявените и талантливи художници-сценографи през 60-те и 70-те години на XX век в България и създател на специалността за куклен театър в НАТФИЗ през 1962 година. С почит и уважение към делото му в съпътстващата програма към изложбата е включен филм за може би най-значимия му авторски спектакъл „Крали Марко“. Това са само част от паралелните събития в изложбата „Анатомия на Куклата“.  Включени са още прожекции на филми, посветени на кукленото изкуство, както и любопитни уъркшопи с хартиени изрезки и театър на сенките, дървени скулптури и силиконови маски за малки и големи, които да надникват отвътре в творческия процес на създаване и оживяване на истории с художествените сценични обекти – кукли, маски, конструкции.

Текстът е от публикация  на  „Платформа за изкуства” и  „Литературен вестник”, 2016, бр. 1

За привличане на най-малките към изложбата бяха организирани и специални събития за тях.

Автор на фотоса  Мариана Жижанова

 

 

 

357 общо 1 за днес