МУЗИКАЛНО ИЗКУСТВО - 2017, Брой 5

WIEN MODERN`2017

Вече 30 години в столицата на Австрия се провежда през месец ноември ежегоден фестивал на съвременната музика с названието WIEN MODERN. През 2017 г. основната му тема беше "Bilder im Kopf", в буквален превод "Картини в главата". Концепцията на главния художествен ръководител и организатор на фестивала Бернхард Гюнтер обхвана (в 32 концерта и представления на 26 сцени в различни райони на града) богата панорама, свързана с произведения на съвременната музика, отговарящи на избрания от него замисъл.

„Музиката има непосредствена връзка с фантазията. Тя рисува картини в главата. Тя прави възможни пейзажи, настроения, атмосфери, хора, чувства и мисли да бъдат видяни със затворени очи. Тя правеше това дори, когато музиковедите-теоретици на ХХ век забраняваха картините и абстракциите, препоръчвайки черно-бялото мислене. Тя прави това с голямо удоволствие вече в продължение на много генерации“ – отбелязва Б. Гюнтер в уводните страници на фестивалната програма.

„Гост“ във WIEN MODERN`2017 беше Франция, заедно с музиката на композитори от Австрия и други страни, написана в лабораторните студии (предимно електронни) в Париж. Това е „един поглед към Франция и особения начин новата музика там да бъде изобретявана непрекъснато по нов начин – конкретна музика, акустична музика, лайф-електроника…, спектрална музика; музика, с която още преди 40 години Жерар Гризе (Gérard Grisey), Тристан Мюрей (Tristan Murail), Хуго Дуфо (Hugues Dufourt) върнаха в концертните зали залеза на слънцето и дъгата след дъжда“ – изтъкна в разговора със слушателите Бернхард Гюнтер.

Фестивалът бе открит с ораторията на Вернер Хенце „Салът на Медея“ за сопран, баритон, шпрехщиме, смесен хор, хор от момчета и оркестър с поезия на Ернст Шнабел в чест на Ернесто Че Гевара – мащабно музикално претворяване на картината „Салът на Медуза“ на Теодор Жерико, пораждащо асоциации с театрална драматургия, изнесена само със средствата на чистото музикалното възприятие без сценична визуализация.

И отново по думите на Бернхард Гюнтер: „Почти повече от 50 години по-късно с хилядите бегълци, удавени в Средиземно море, се връщат в съзнанието на съвременниците ни картината на Жерико и апелът на Хенце.“

Градацията в последвалите концерти изведе на преден план произведенията на Жерар Гризе, Тристан Мюрей и Хуго Дуфо, свързани с музикалната живопис на френската традиция на ХХ век, поддържана дълги години от присъствието в музикалния живот на Франция на Оливие Месиен, един от учителите Гризе и Мюрей.

Българското присъствие във фестивала бе диригентът на сборния оркестър от млади изпълнители Симеон Пиронков-младши с произведението на Гризе „Les Espaces Acoustiques“. В програмата на фестивала произведението бе характеризирано с думите: „Много малко композитори могат да се похвалят със създаването на цяла стилистична насока. Дебюси е един от тях. Веберн е другият, Жерар Гризе, който през 2016 г. можеше да празнува 70-годишнината си, е третият. Гризе стана творец на спектралната музика (название, дадено от друг)…, която доведе до нови пътища в посттоналната музика.“

WIEN MODERN има многоспектрово измерение, посвещавайки се и на подрастващата, на бъдещата публика – децата. Именно в този смисъл фестивалът е един от малкото в света, които си поставят за цел просвещаване в музикалното изкуство, създавано днес, а темата "Bilder im Kopf" се оказа плодотворна за осъществяването на такава задача.

Да се анализират или дори само да се споменат всички представления и концерти във WIEN MODERN е невъзможно в рамките на една кратка форма като настоящата. Това, което трябва обаче да се почертае непременно, е големият професионализъм и ентусиазма, с който бе излъчен тазгодишният форум. Дължи се както на неговите ръководители, така и на подкрепата от страна на града Виена – морална и финансова. С нетърпение се очаква от многобройната публика следващият фестивал, който ще бъде 31-вото издание на WIEN MODERN.

357 общо 1 за днес