Процесът на символното моделиране в арттерапията
В публикацията се разглежда използването на символичен език, който съпровожда много често процесите на психосоциална интеракция във всички сфери на човешкия живот, но неговото особено значение може да се наблюдава тогава, когато човек е съсредоточен върху дейност с доминиращо значение за него, както и в процеса на създаване на креативни идеи, обекти или търсене на решения. Една от тези приложни области, която предпоставя търсенето на синтезиран, но с широк обхват на съдържание (поради субективния си произход) образ, преживяване, обект или наименование (като определение), е областта на психотерапията, и по-специално на арттерапията.
1. Символът като елемент на психическите процеси
Човешката психика представлява сложна система от структури, всяка от които е изградена от отделни елементи. Някои от тях са специфични за съответните психически структури, други са трансгранични, като служат за елементи на няколко такива структури.
Именно към тази втора категория се отнасят символите.
Така символът е условен знак, който няма сходство с обозначавания предмет.
Семиотиката определя символа като конотат, при който липсва денотат или знак, притежаващ определен смисъл, но не притежаващ конкретно значение.
Така в човешката психика могат да се констатират два механизма: знак и символ.
Знакът е механизмът, който обозначава конкретен предмет, обект или процес, а символът обозначава образ, понятие или идея. Символът обединява знак и образ, като знакът има винаги строго определено значение, еднозначно за всеки, който го наблюдава в рамките на определена култура или определено общество, а символът може да има много значения, които зависят от начина, по който конкретният индивид си представя определена идея i.
От гледна точка на психиката на човека създаването и използването на символи изисква като минимум три основни структури:
- наличие на абстрактно мислене;
- развита емоционална сфера;
- наличие на висока степен на социализация, която да направи адекватно използването на определени символи ii.
Абстрактното мислене предполага откъсване от конкретното опериране с образи, които нямат конкретно материално или процесно съдържание. То предполага и наличие на такива когнитивни структури, които да деструктурират определено явление или процес и да ги реконструират по начин, който да бъде характерен за конкретния индивид.
Създаването на символ предполага и определено емоционално отношение, което да обвърже определен смисъл с конкретно емоционално съдържание, при това в достатъчно широк диапазон от емоционално съдържание. Използването на определен символ е и изразяване на отношение към неговото смислово съдържание, независимо от това какви материални елементи го изпълват. Емоционалността, която се отразява при използването на определен символ, трябва да бъде развита и толкова стабилна, че да може да запълни процеса на смислообразуване, т.е. богатството на образи, към които да се изрази съответното емоционално отношение.
Използването на символ може да се реализира единствено в социална среда само тогава, когато определено смислово съдържание на битието има такова социално поле, което да даде възможност за манифестирането на такова смислово съдържание. Тоест, символът намира приложение тогава, когато определена идея се споделя от достатъчно количество хора така, че използващият символа да представи своето виждане за смисловото съдържание и да очаква от другите да възприемат неговото отношение към конкретната идея. Използването на символи е свързано с очакване на социална подкрепа на определена идея; то дава възможност социалният контекст, актуален към конкретен момент от време, да запълни съответното смислово съдържание iii.
Именно това сложно и многоаспектно присъствие на символа в човешката психика го прави значим елемент от многобройни процеси – като процесите на творчеството, и по-специално като един от най-съществените елементи на изкуството. Изкуството комуникира с хората именно с езика на символите, където те изпълняват ролята на предавател, чрез който идеите на създателя на определено произведение да достигнат по своеобразен и неповторим начин до максимално широка аудитория. Това е и една от формите на социалния аспект от използването на символите
2. Значение на символите в психотерапевтичната практика
Символите съпровождат не само обичайното развитие на човешката психика, но и състояния, в които тя се намира в състояние на значително напрежение, породено от различни фактори, въздействали върху индивида. Съответно психотерапевтичните методи са свързани с активното използване на символите, използвани от клиентите.
Самата практика на различните видове психотерапевтични намеси също така използва достатъчно богат набор от символи, които изпълняват функциите на основни насоки в дейността на отделните психични процеси при клиентите. Сред значенията на символите в рамките на психотерапията следва да се разгледат основните от тях:
- диагностична функция;
След общото запознаване със състоянието на клиента в определен момент от време, както и определянето на неговата принадлежност към определени социо-културни групи, може да бъде направен извод за действителното му психическо състояние. Разбира се, използването на символите в качеството на единствен диагностичен метод не би било оправдано и надали може да даде изчерпателна информация, необходима на психотерапевтите.
Използването на определени символи (част от които имат общо значение за определена култура, а други носят по-скоро индивидуален характер) дава възможност да се допълни картината на психичните проблеми, както и да се определи най-подходящият път за тяхното решаване.
- функция на активно формиране на психологическото поле;
Под психологическо поле се разбира онова жизнено пространство, което се състои от съвкупността от състоянията на човека и психически значимите свойства на заобикалящата го среда.
Психологическото поле се състои от три основни компонента:
- особеностите на организма (тип нервна система, потребности, емоции);
- околната среда (особеностите на обстановката, която в конкретен момент от време заобикаля човека);
- личност (представляваща основните психологически елементи, развити в процеса на социалните взаимодействия и формирането на психологическите структури на даден човек).
Върху всеки от тези елементи определено въздействие оказват символи, станали близки на човека, които той разбира и споделя.
Така при определен тип нервна активност присъстват определени символи, свързани с актуалното състояние на организма на човека. Социалната среда също предполага наличието на символен апарат, а личността създава и оперира със символи, възникнали на основата на личния опит.
- функция поддържане на динамиката на символите (символно моделиране);
Човешката психика притежава свойството динамика, което позволява адаптирането на човека към различни външни условия.
Съпровождайки свойствата на психиката, символите притежават и това свойство. От това следва, че както формирането на определени характеристики на психиката може да бъде целенасочен процес, така и използването на определени символи може да има целенасочен характер.
Именно в този случай можем да говорим за символно моделиране, под което се разбира такова използване на символи, което да насочва работата на отделните психически структури в позитивна и конструктивна посока. В резултат от провеждането на символно моделиране се създава среда, в която личността насочва своята психическа енергия в позитивна насока iv.
3. Процесът на символното моделиране в арттерапията
Изобразителното творчество в различните си видове задължително оперира с широк набор от символи. Те са необходими, за да може художникът да предаде на публиката онова, което лично той преживява, да покаже определени свойства или характеристики, които могат да останат и скрити от останалите членове на обществото.
Този принцип при използване на символите остава в сила и в процеса на арттерапията.
Основната разлика се състои в това, че ако самостоятелният творец избира символите по начин, който той самият е преценил за най-подходящ, то в процеса на арттерапията процесът в по-голяма степен се регулира от терапевта.
Използването на символите в арттерапията преминава през три основни етапа. Разбира се, подобно разделение е достатъчно условно, тъй като използването им зависи от готовността на клиента да оперира с определени символи, нивото му на образование, опита в изобразителното или друг вид художествено творчество, както и от редица други индивидуални фактори v.
С тази уговорка етапите на символното моделиране включват:
а) етап, при който се използват познати символи;
На този етап терапевтът стимулира използването на символи, които имат общочовешко значение или са познати за определен регион, държава, национална общност.
Такива символи намират място в началния етап от занятията, като впоследствие към тях се присъединяват символи, значително по-индивидуални за конкретния клиент. Това са символи, познати на определени религиозни, етнически, професионални или социални общности, обединени по други критерии.
В крайната фаза на първия етап се използват високо индивидуализирани символи, характерни за определени семейства или изобщо свързани индивидуално с конкретния човек.
Комбинацията им дава възможност, от една страна, да се даде по-точна диагностика на моментното състояние на клиента, както и да се постави началото на практическото използване на символите при положителното въздействие на творческия процес.
б) етап на използване на тригери за провокиране на лични асоциации;
В следващият етап от арттерапевтичния процес намират приложение т.нар. тригери, или спусъци, представляващи символи, които задействат както травмиращи, така и конструктивни, положителни процеси в психиката на клиента.
При тяхното използване терапевтът следва първоначално да адаптира клиента към травмиращите фактори, а впоследствие да използва позитивните тригери, които да стимулират положителни промени в неговата психика.
Използването на позитивните тригери предполага и активното задействане на асоциативното мислене на клиента, като благодарение на този елемент от символното моделиране се стимулират творческите способности и възможността той да функционира дори при условие на въздействието на травматичните фактори. Развитието на асоциативното мислене може да бъде съпроводено и с различни допълващи методи – тяхното използване зависи от особеностите на психическите процеси на клиента.
Тест на Вартег:
в) етап на създаване на индивидуални символни системи;
Това е крайният етап от символното моделиране, когато клиентът създава система от собствени символи, които да бъдат ефективни в процеса на неговата дейност и адаптирането им към условията на външната среда.
Собствената символна система трябва да включва такива елементи, които, от една страна, да спомагат за преодоляване на негативните реакции, а от друга страна – да служат в качеството на основа на процеса на самопознанието на индивида.
В тези две категории трябва да се включат разнообразни елементи, които в конкретните условия са най-подходящи за решаването на стоящите пред човека задачи. Това могат да бъдат визуални или звукови елементи, както и елементи на определена двигателна активност. Последните са по-подходящи в случай на поява на негативни емоции у индивида, докато визуалните елементи дават възможност за по-задълбочено познаване на собствената личност.
Процесът на символното моделиране трябва да планира и подготвя от самото начало занятията с клиентите. Особено значение имат реакциите им при въздействието върху отделните сетива. Това следва да бъде отчитано в процеса на символното моделиране и използването на определени елементи от символите в различните етапи от процеса на терапията.
•••
i Barden Nicola, Williams Tina. Words and Symbols: Language and Communication in Therapy. Open University Press. New York, 2007
ii Cohen H., Lefebvre C. (eds.). Handbook of Categorization in Cognitive Science. Springer, 2005.
iii. Leone Lauren (ed.). Craft in Art Therapy: Diverse Approaches to the Transformative Power of Craft Materials and Methods. Routledge, 2021
iv Ronnberg Ami, Martin Kathleen. The Book of Symbols: Reflections On Archetypal Images. Taschen, 2010.
v Ross Lee, Nisbett Richard. The Person and the Situation: Perspectives of Social Psychology. 2 edition. Pinter & Martin Ltd., 2011.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
1. Barden Nicola, Williams Tina. Words and Symbols: Language and Communication in Therapy. Open University Press. New York, 2007.
2.Cohen H., Lefebvre C. (eds.). Handbook of Categorization in Cognitive Science. Springer, 2005.
3. Leone Lauren (ed.). Craft in Art Therapy: Diverse Approaches to the Transformative Power of Craft Materials and Methods. Routledge, 2021
4.Ronnberg Ami, Martin Kathleen. The Book of Symbols: Reflections On Archetypal Images. Taschen, 2010.
5.Ross Lee, Nisbett Richard. The Person and the Situation: Perspectives of Social Psychology. 2 edition. Pinter & Martin Ltd., 2011.
•••
THE PROCESS OF SYMBOL MODELLING IN ART THERAPY
Assoc. Prof. Dr. Roumiana Pankova
Abstract: The article examines the use of symbolic language, which very often accompanies the processes of psychosocial interaction in all spheres of human life, but its particular significance can be observed when a person is focused on an activity of dominant importance to him, as well as in the process of generating creative ideas, objects or in searching for solutions. One of these fields of application, which presupposes the search for a synthesized, but with a wide range of content (due to its subjective origin) image, experience, object or name (as a definition), is the field of psychotherapy, in particular art therapy.
1. The Symbol as an Element of Mental Processes
The human mind is a complex system of structures, each of which is made up of separate elements. Some of them are specific to the respective mental structures, others are transboundary, serving as elements of several such structures.
It is this second category that symbols belong to.
Thus, a symbol is a conventional sign which bears no resemblance to the denoted object.
Semiotics defines a symbol as a connotation, which lacks a denotation, or a sign that has a certain sense but has no specific meaning.
Thus, two mechanisms can be ascertained in the human mind: sign and symbol.
The sign is the mechanism that denotes a specific object, subject or process, while a symbol expresses an image, concept or idea. The symbol unites sign and image, where the sign always has a strictly defined meaning, unambiguous to anyone observing it within a particular culture or a particular society, and the symbol can have many meanings that depend on the way in which a particular individual imagines a particular idea1.
In terms of the human psyche, the creation and use of symbols requires at least three basic structures:
- availability of abstract thinking;
- a developed emotional sphere;
- the presence of a high degree of socialization to make adequate use of certain symbols2.
Abstract thinking implies detachment from the specific operation with images, which have no concrete material or procedural content. It also presupposes the presence of such cognitive structures that can deconstruct a particular phenomenon or process and reconstruct them in a way that is typical of the particular individual.
The creation of a symbol also implies a certain emotional attitude that bonds a certain meaning with a specific emotional content, and at that in a wide enough range of emotional content. The use of a particular symbol is also an expression of attitude towards its meaningful content, regardless of what material elements fill it up. The emotionality that is reflected in the use of a particular symbol must be developed and so stable that it can fill up the process of formation of the meaning, i.e. the wealth of images to which the corresponding emotional attitude is to be expressed.
A symbol can be used in a social environment only when a certain meaningful content of life has such a social field that enables the manifestation of such meaningful content. That is, the symbol can be used when a particular idea is shared by a sufficient number of people so that the person using the symbol can present his view of the meaningful content and expect others to perceive his attitude toward that particular idea. The use of symbols is associated with an expectation of social support for a particular idea; it enables the social context relevant at a particular point of time, to fill in the relevant meaningful content.3
It is namely this complex and multifaceted presence of the symbol in the human psyche that makes it a significant element of numerous processes - such as the processes of creativity, and in particular as one of the most essential elements of art. Art communicates with people precisely through the language of symbols, where they fulfil the role of a transmitter through which the ideas of the creator of a particular work reach the widest possible audience in a distinctive and unique way. This is also one of the forms of the social aspect of using symbols.
2. Significance of Symbols in Psychotherapeutic Practice
Symbols accompany not only the natural progression of the human psyche, but also the conditions when it is in a state of considerable tension, caused by various factors affecting the individual. Accordingly, psychotherapeutic methods involve the active use of the symbols employed by clients.
The very practice of different types of psychotherapeutic interventions also uses a sufficiently rich set of symbols that serve as basic guidelines in the activity of the individual mental processes with clients. Among the meanings of symbols within psychotherapy, the main ones should be considered:
- diagnostic function;
After a general acquaintance with the client's condition at a certain point in time, as well as the assertion of his belonging to certain socio-cultural groups, a conclusion can be drawn about his actual state of mind. Of course, the use of symbols as the only diagnostic method would not be justified and can hardly provide the comprehensive information needed by psychotherapists.
The use of certain symbols (some of which have a general meaning for a particular culture, while others have a more individual nature) makes it possible to complete the picture of mental problems, as well as to specify the most appropriate way to solve them.
- function of active formation of the psychological field;
Psychological field is understood to be that living space which consists of the entirety of the conditions of a person and the psychologically significant properties of his surroundings.
The psychological field consists of three main components:
- the characteristics of the organism (type of nervous system, needs, emotions);
- the environment (the features of the surroundings at a particular moment in time);
- personality (representing the basic psychological elements developed in the process of social interactions and the formation of a person's psychological structures).
Each of these elements is definitely influenced by symbols that have become close to the person, which he understands and shares.
Thus, there are certain symbols associated with the current state of the human body during a certain type of nervous activity. The social environment also implies the presence of a symbolic apparatus, and the personality creates and operates with symbols that have arisen on the basis of personal experience.
- function of maintaining the dynamics of symbols (symbol modelling);
The human psyche possesses the property of dynamics, which allows one to adapt to different external conditions.
The symbols accompanying the properties of the psyche, possess this property as well. It follows that just as the formation of certain characteristics of the psyche can be a purposeful process, so can the use of certain symbols be purposeful in nature.
It is in this case that we can speak of symbolic modelling, which means that symbols are used in way that directs the work of the individual mental structures in a positive and constructive direction. As a result of conducting symbolic modelling, an environment is created in which the individual directs his mental energy in a positive direction.4
3. The Process of Symbolic Modelling in Art Therapy
Fine art in its various types necessarily operates with a wide range of symbols. They are needed for the artist to convey to the audience what he personally experiences, to demonstrate certain properties or characteristics that may also have remained hidden to other members of society.
This principle in the use of symbols remains valid in the process of art therapy.
The main difference lies in the fact that whereas the independent artist chooses the symbols in a way that he himself has judged most appropriate, in the process of art therapy the process is regulated to a greater extent by the therapist.
The use of symbols in art therapy passes through three main stages. Of course, such a division is quite provisional, since their use depends on the client's willingness to work with certain symbols, his level of education, his experience in fine or other types of artistic creativity, as well as on a number of other individual factors.5
With this provision, the stages of symbolic modelling include:
a) a stage where familiar symbols are used;
At this stage, the therapist stimulates the use of symbols that have a common human meaning or are familiar to a particular region, country, national community.
Such symbols find a place in the initial stage of the sessions, and are subsequently joined by symbols that are considerably more individual to the particular client. These are symbols familiar to certain religious, ethnic, professional or social communities, united by other criteria.
In the final phase of the first stage, highly individualized symbols that are typical of certain families, or generally associated with a particular person, are used.
The combination of these enables, on the one hand, to provide a more accurate diagnosis of the client's current condition, and to initiate the practical use of symbols in the positive impact of the creative process.
b) stage of using triggers to provoke personal associations;
In the next stage of the art therapy process, so-called triggers are applied, representing symbols that trigger both traumatic and constructive, positive processes in the client's psyche.
When using them, the therapist should initially adapt the client to the traumatic factors and subsequently use the positive triggers to stimulate positive changes in the client's psyche.
The use of positive triggers also implies the active triggering off of the client's associative thinking, and thanks to this element of symbolic modelling, the client's creative abilities and opportunities to function are stimulated even under the condition of the impact of traumatic factors. The development of associative thinking can also be accompanied by various complementary methods - their use depends on the particularities of the client's mental processes.
The Varteg test
c) stage of creating individual symbol systems;
This is the final stage of symbolic modelling, when the client creates a system of his own symbols to be effective in the process of his activity and their adjustment to the conditions of the outer environment.
One’s own symbol system must include such elements that, on the one hand, help to overcome negative reactions and, on the other hand, serve as a basis for the individual's self-knowledge process.
These two categories should include a variety of elements that, under the particular circumstances, are best suited for solving the tasks facing the individual. These may be visual or sound elements as well as elements of a particular motor activity. The latter are more appropriate in the event of negative emotions in the individual, whereas visual elements allow for a deeper insight of one's own personality.
The process of symbolic modelling should plan and prepare at the very beginning the sessions with the clients. Of particular importance are their reactions when the individual senses are affected. This should be taken into account in the process of symbolic modelling and the use of certain elements of the symbols at different stages of the therapy process.
BIBLIOGRAPHY
1. Barden Nicola, Williams Tina. Words and Symbols: Language and Communication in Therapy. Open University Press. New York, 2007.
2.Cohen H., Lefebvre C. (eds.). Handbook of Categorization in Cognitive Science. Springer, 2005.
3. Leone Lauren (ed.). Craft in Art Therapy: Diverse Approaches to the Transformative Power of Craft Materials and Methods. Routledge, 2021
4.Ronnberg Ami, Martin Kathleen. The Book of Symbols: Reflections On Archetypal Images. Taschen, 2010.
5.Ross Lee, Nisbett Richard. The Person and the Situation: Perspectives of Social Psychology. 2 edition. Pinter & Martin Ltd., 2011.
Barden Nicola, Williams Tina. Words and Symbols: Language and Communication in Therapy. Open University Press. New York, 2007.
Cohen H., Lefebvre C. (eds.). Handbook of Categorization in Cognitive Science. Springer, 2005.
Ross Lee, Nisbett Richard. The Person and the Situation: Perspectives of Social Psychology. 2 edition. Pinter & Martin Ltd., 2011.
Ronnberg Ami, Martin Kathleen. The Book of Symbols: Reflections On Archetypal Images. Taschen, 2010.
Leone Lauren (ed.). Craft in Art Therapy: Diverse Approaches to the Transformative Power of Craft Materials and Methods. Routledge, 2021.
.